Gratis ferdig treningstime i Tabata

Tabata er en høyintensiv kortintervalltrening der du gjør øvelser i 20 sekunder med 10 sekunder pause.

I samarbeid med Hilde Lyngaas har forbundet laget en ferdig treningstime som består av en film og et lite hefte med beskrivelse av timen og  varianter. Nederst finner du linkene.

Hvorfor trene tabata?

Tabata er først og fremst lite tidkrevende i forhold til resultatene.
Tabata passer for alle, det kreves ingen/lite evne til koordinasjon, eller at du må følge takt og rytme, og man tilpasser øvelser etter sitt nivå.
Tabata er en fleksibel treningsform, og du kan tilpasse øvelsene etter behov. (kondis, styrke, fettforbrenning osv.)
Ønsker du å “komme i form” er tabata en effektiv måte å gjøre det på.

Denne timen inneholder:

Oppvarming 2 låter ca. 7 minutter, 6 tabataøkter ca 30 minutter, 1 låt nedtrapping ca 3 minutter og 2 låter uttøying ca 8 minutter. Totalt er timen ca 50 minutter.
Du kan bruke timen som den er, du kan sette sammen øvelser som du vil og du kan bruke en/noen økter i en annen type time. Eks. avslutte en høypulstime med en tabataøkt.

Her kan du laste ned Tabata filmen.

Her kan du laste ned Tabata hefte.